کراس فیت

کراس فیت یا بدنسازی؟ تفاوت اهداف، تمرینات و نتایج

کراس فیت یا بدنسازی

کراس فیت یا بدنسازی؟ کدام ورزش مناسب شما است؟ کدام یک شما را به چالش می‌کشد؟ تفاوت‌هایی که در این دو رشته وجود دارد باعث می‌شود انتخاب‌های شما نیز تحت تأثیر قرار بگیرد. در این مقاله ما می‌خواهیم به طور عمیق تفاوت اهداف، تمرینات و نتایج حاصل از کراس فیت و بدنسازی می‌پردازیم.

ویژگی‌ها و اهداف کراس فیت و بدنسازی

قدم اول در انتخاب ورزش کراس فیت یا بدنسازی و اینکه کدام یک مناسب اهداف شما می‌باشد؟ ورزش کراس فیت بهتره یا بدنسازی؟ این است که ویژگی‌های این دو ورزش را به صورت جداگانه بشناسید. کراس فیت ورزشی است که مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را در بر می‌گیرد و شما را از چند جهت به چالش می‌کشد. افزایش قدرت، استقامت، سرعت،‌ تعادل، انعطاف پذیری و هماهنگی از ویژگی‌های ورزش کراس فیت است.

اما در مقابل هدف ورزش بدنسازی در افزایش حجم و قدرت عضلات خلاصه می‌شود. کسانی که وارد این رشته می‌شوند به صورت مشخص می‌خواهند روی رشد عضلات خود تمرکز کنند. در ادامه بیشتر با تفاوت این دو ورزش آشنا خواهید شد.

تفاوت‌ها در نوع، شدت و حجم تمرینات

در ورزش کراس فیت که توسط شخصی به نام گرگ گلسمن ابداع شده، تمرینات بسیار پویا و متنوع هستند و اغلب نیز به صورت ترکیبی انجام می‌شوند. تمرینات هوازی، قدرتی، ژیمناستیک،‌ بدنسازی و متابولیک ورزش کراس فیت را تشکیل می‌دهند. تمرینات کراس فیت اغلب به صورت روتین است و یک دستورالعمل از قبل تعیین شده دارند.

اما در تمرینات بدنسازی شما به صورت معمول با تمرینات وزنه برداری سر و کار دارید که با دستگاه‌های بدنسازی انجام می‌شود. انجام تکرارهای مشخص از جمله ویژگی‌های تمرینات بدنسازی است که تفاوت آن با ورزش کراس فیت که به صورت روتین‌های از پیش تعیین شده (WOD) می‌باشد، همین است.

شدت تمرینات

علاوه بر اینکه تنوع در تمرینات کراس فیت زیاد است، شدت تمرینات نیز بسیار بالاتر هستند. درست است که مدت زمان معمول برای انجام تمرینات کوتاه است اما شدت تمرینات یکی از ویژگی‌های بارز کراس فیت است. تا به اینجای کار شما باز هم می‌توانید به این فکر کنید که کراس فیت یا بدنسازی؟ کدام یک مناسب من است؟ آیا تنوع در تمرینات شما را به چالش می‌کشد؟

در بدنسازی شدت تمرینات کاملا بستگی به ورزشکار دارد. اما به صورت معمول از متوسط به بالا است.

حجم تمرینات

در حالت کلی حجم تمرینات در کراس فیت کمتر از بدنسازی است اما در طرف مقابل شدت تمرینات و تنوع حرکات بسیار بالاتر است. اما در بدنسازی حجم تمرینات بیشتر و شامل تکرار و ست‌های بیشتر است.

بین ورزش کراس فیت یا بدنسازی اینکه کدام یک را انتخاب کنید کاملا بستگی به اهداف شخصی، سطح آمادگی جسمانی و اولویت‌های شما دارد. علاوه بر اهداف و نوع تمرینات لازم است که در مورد نتایجی که این دو ورزش ایجاد می‌کنند نیز بدانید تا تصمیمات بهتری بگیرید.

تفاوت تجهیزات مورد استفاده در کراس فیت و بدنسازی

اگر هنوز مردد هستید که بین ورزش کراس فیت یا بدنسازی یکی را برای تمرین انتخاب کنید بهتر است در مورد تجهیزاتی که در این دو رشته مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز اطلاعات کسب کنید. البته در برخی موارد تجهیزاتی که در این دو ورزش استفاده می‌شود اشتراک وجود دارد. مثلا هر دو از دمبل و هالتر استفاده می‌کنند ولی در نوع استفاده و حرکات با این وسایل متفاوت باشد. همانطور که اشاره کردیم مثلا در بدنسازی همیشه تمرکز بر یک عضله خاص است در حالی که کراس فیت تنوع و شدت تمرینات بالاتر است. در ادامه به برخی از تجهیزات اختصاصی در هر دو اشاره می‌کنیم.

تجهیزات اختصاصی بدنسازی

  • نیمکت بدنسازی: در این ورزش نیمکت بدنسازی برای تقویت عضلات خاص مانند: سینه، سرشانه، شکم و پشت نقش اساسی دارد که تنوع نیمکت‌ها با توجه به نوع تمرین و تمرکز بر عضله انتخابی بالا هستند.
  • دستگاه بدنسازی: در باشگاه‌های ورزشی دستگاه بدنسازی به وفور یافت می‌شوند. دستگاه پرس سینه، دستگاه پشت بازو و دستگاه پا از محبوب‌ترین و پرکاربردترین دستگاهایی هستند که یک ورزشکار از آن برای تمرکز بر یک عضله خاص استفاده می‌کند.

 

تجهیزات اختصاصی کراس فیت

  • کتل بل: در کراس فیت، وزنه‌ها نقش اساسی در افزایش قدرت و استقامت دارند. یکی از این وزنه‌ها کتل بل است که با یک گوی و دسته‌ای در وسط به ورزشکاران کراس فیت امکان حرکات داینامیکی را می‌دهد که چندین عضو از بدن را درگیر می‌کند. این یکی از همان ویژگی‌هایی است که باعث تنوع حرکات در ورزش کراس فیت شده است.
  • سازه کراس فیت: یکی از محبوب‌ترین تجهیزات مورد استفاده در این ورزش سازه کراس فیت است که حرکات متنوعی را می‌توان با آن انجام داد. از بارفیکس و حرکات ژیمناستیک گرفته تا حرکات انفجاری مربوط به پایین تنه یعنی پا و ساق پا. ورزشکاران حرفه‌ای در این رشته بسیاری از حرکات را با استفاده از این سازه‌ها انجام می‌دهند.
  • باکس جامپ: این وسیله در برای انجام حرکات پرشی با ارتفاع‌های مختلف کاربرد دارد.
  • بارفیکس: یکی از دلایل محبوبیت ورزش کراس فیت در چند سال اخیر انجام حرکات کششی و تقویتی عضلات بالاتنه با استفاده از بارفیکس می‌باشد.

ورزش کراس فیت با حرکات متنوع

تفاوت‌های شگفت انگیز کراس فیت و بدنسازی

تصور کنید دو نفر با اهداف مشابه وارد این دو رشته می‌شوند. یکی به کراس فیت و یکی به بدنسازی. پس از چند ماه تمرین و زمان گذاشتن نتایج این دو ورزشکار کاملا متفاوت خواهد بود. کسی که وارد کراس فیت شده، بدنی قوی، چابک و آماده خواهد داشت که آماده برای وارد شدن به هر چالشی است. کسی که وارد ورزش بدنسازی شده است بدنی حجیم و عضلانی دارد.

یکی از نتایجی که این دو ورزش کراس فیت و بدنسازی ایجاد می‌کنند این است که اولی ۱۰ کالری در دقیقه و دومی ۶ کالری در دقیقه می‌سوزاند.

یکی دیگر از تفاوت‌های بارز این دو ورزش این است که در کراس فیت جوی رقابتی و گروهی وجود دارد که علاوه بر گسترش ارتباط شما با دیگران به افزایش اعتماد به نفس شما نیز کمک می‌کند. اما در ورزش بدنسازی شما این جو رقابتی را کمتر می‌بینید.

در نهایت کراس فیت بهتره یا بدنسازی؟

اینکه ورزش کراس فیت بهتره یا بدنسازی به طور مطلق نمی‌توان جواب مشخصی داد. چون اهداف شخصی، سبک زندگی و شرایط بدنی هر فرد با یکدیگر متفاوت است. ممکن است فردی عاشق ورزش متنوع و چالش برانگیز باشد که در این صورت کراس فیت انتخاب مناسب‌تری است. اما دیگری بخواهد با تمرینات با وزنه‌های سنگین بدنی عضلانی و حجیم بسازد که در این صورت باید سراغ بدنسازی برود.

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رأي: 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *