تی آرایکس

ورزش تی آرایکس چیست ؟

ورزش تی آرایکس چیست ؟

ورزش تی آرایکس چیست ؟

تی آرایکس یکی از ورزشهای توسعه یافته است که توسط رندی هنریک افسر سابق ارتش امریکا ابداع شده که از سال 2011 درجامعه ورزشی توسعه یافته است .

تی آرایکس که همان Total Body Resistance Exercise می باشد.

در ورزش تی آرایکس ، ورزشکار با استفاده از بندهای مخصوص که به سقف ، سازه  یا درب بسته می شود تمرینات خود را انجام می دهد که شامل تمرینات کششی و استقامتی است این تمرینات باعث می شود انرژی بیشتری مصرف شود . همچنین باعث بهبود قدرت عضلانی نیز می شود و از نظر تعادلی نیز فرد در وضعیت مناسبی قرار می گیرد.

انجام تنها این ورزش نمی تواند شیوه خوبی باشد باید در کنار تمرینات دیگر ورزشی انجام شود.

بیشتر حرکات با تی آرایکس معلق می باشد به همین علت در رشته ورزشی ژیمناستیک و کراسفیت مورد استفاده قرار می گیرد.

تی آرایکس ورزشی است که با وزن بدن ، استقامت ، تعادل و تناسب اندام را به همراه می آورد و برای چربی سوزی و تناسب اندام مناسب است.

ورزش تی آرایکس زیر شاخه ای از بدنسازی است که برروی عضلات بدن تمرکز دارد .

این ورزش کالری بیشتری نسبت به سایر ورزشها می سوزاند و باعث تعادل عضلانی و به وجود آمدن شرایط فیزیکی ایده آل ورزشکار می شود.

 

چگونه با ورزش تی آرایکس لاغر می شویم ؟

روی اندام های میانی تاثیر می گذارد.زمانی که ماهیچه های میانی بدن فعالیت می کنند در این زمان  باعث می شود عضلات بدن نیز شروع به چربی سوزی کنند ، همین امر باعث می شود که در عضلات شکم ،ران ، بازو و دیگر عضلات نیز چربی سوزی اتفاق بیفتد که بعد از مدتی تمرین باعث سفت شدن اندام ها می شود .

بهترین روش ادغام کردن ورزش تی آرایکس با ورزشی مانند کراسفیت ،  یوگا ، پیلاتس می باشد که با این روش به تناسب اندام  ایده آل خود می رسید.

فواید :

هدف اصلی ورزش تی آرایکس استقامت ، تقویت عضلات ، قدرت بدنی ، تعادل وانعطاف پذیری بدن می باشد.  یک ورزش هوازی و استقامتی و قدرتی است که باعث می شود توان بدنی افزایش پیدا کند.

درگیر کردن عضلات اصلی بدن از فواید این ورزش می باشد.

اگر برای اولین بار می خواهیذ ورزش تی آرایکس را انجام دهید حتما” حتما” زیر نظر مربی این کار را انجام دهید.

ورزش تی آرایکس بسیار عالی برای چربی سوزی است .

از دیگر فواید این ورزش ، کم حجم و سبک بودن آن است ، که به راحتی در اتاق و یا هر مکانی که بخواهید میتوانید تمرینات خود را انجام دهید.

با انجام این تمرینات می توانید در یک ساعت 1600 کالری بسوزانید . انجام این ورزش برای تمام افرادی که قدرت بدنی خوبی دارند و از سلامت فیزیکی برخوردارند مناسب است.

مضرات  :

کسانی که سابقه ی ورزشی  ندارند بهتر است که این ورزش را انجام ندهند . ابتدا با انجام ورزش های سبک قدرت بدنی خود را افزایش دهند سپس ورزش تی آرایکس را انجام دهند.

در صورت زیاده روی یا درست انجام ندادن تمرینات تی آرایکس ممکن است صدماتی به بدنتان وارد شود . کسانی که قدرت بدنی ضعیفی دارند یا دچار آسیب های مفصلی شده اند باید با احتیاط زیاد تمرینات را انجام دهند.

ورزش تی آرایکس بهتر است  یا سایر ورزشهای بدنسازی؟

طبق تحقیقاتی که در کالج پزشکی امریکا انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند  افرادی که ورزش تی آرایکس را انجام می دهند از قدرت بدنی بیشتری نسبت به کسانی که ورزش بدنسازی را انجام می دهند برخوردارند.

همچنین ورزش تی آرایکس نوعی از ورزش ایروبیک به حساب می آید .تمرینات تی آرایکس قدرتی است و قلب شما را به خوبی در گیر می کند، بنابراین اگر مدتی است ورزش نکرده اید می توانید از تمرینات سبک برای عضله سازی شروع کنید و همزمان با ورزش تی آرایکس یک تمرین هوازی مانند دوچرخه سواری ، پیاده روی نیز انجام دهید.

در تمرینات تی آرایکس از واحد شمارش استفاده نمی شود و بر اساس ثانیه تمرین انجام می شود به عنوان مثال 30 ثانیه پرس سینه می زنیم ولی در ورزش بدنسازی از واحد عدد استفاده می کنیم مثلا 10 بارپرس سینه.

اگر شما قصد لاغری با تی آرایکس  را دارید توصیه می کنیم حتما” از ورزش های هوازی مثل تردمیل، الپتیکال، دوچرخه یا پیاده روی  استفاده کنید .

ورزش تی آرایکس بر کلیه ی اعضاء بدن اثر می گذارد و مانند ورزش بدنسازی نیست که فقط بر زیبایی و رشد عضلات تاکید داشته باشد .

در چه مکانی می توانیم تمرینات تی آرایکس را انجام دهیم ؟

به دلیل کم حجم بودن و سبک بودن بندهای تی آرایکس به راحتی می توانید در هر مکانی از آن استفاده کنید.

در خانه ، پارک به وسیله قلاب مخصوص آن را نصب کرده و به راحتی تمرینات خود را انجام دهید همچنین می توانید حتی در سفر نیز از تمرینات تی آرایکس استفاده کنید.

انواع تی آرایکس :

در حال حاضر انواع مختلف تی آرایکس در بازار موجود می باشد که عبارتند از :

1.تی آرایکس ایرانی

2.تی آرایکس فورس

3.تی آرایکس پروسیستم

4.تی آرایکی تاکتیکال

در پک های تی آرایکس دو بند وجود دارد که از بندهای چتربازی درست شده است . همچنین دارای دو دسته و  گیره هایی برای تنظیم بند ها می باشد.

کوله پشتی و بالشتک برای تمرین در خانه و دی وی دی تمرین نیز در پک تی آرایکس موجود می باشد.

به طور کلی این ورزش به همه ی جوانب فکر می کند ؛ کاهش چربی ، استقامت ، افزایش عضلات ، افزایش چابکی ، تعادل .

مهم تر از همه افزایش سیستم قلبی و عروقی .

تی آرایکس یک ورزش  کامل است.

شما عزیزان می توانید انواع تجهیزات باشگاهی و خانگی با استاندارد بالا را از گروه مهندسی ورزشی نامی  تهیه کنید.

1 دیدگاه در “ورزش تی آرایکس چیست ؟

  1. قهاری گفت:

    بسیار عالی بود مطلب لذت بردم جامع و روان بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *